Olimpiady matematyczne i konkursy kuratoryjne z matematyki - MatFiz24.pl

Olimpiady matematyczne i konkurs kuratoryjny matematyka

Konkurs kuratoryjny matematyka fraza wyszukiwana przez rodziców szukajacych arkuszy i innych materiałów dla ambitnych uczniów ze szkoły podstawowej. Zobacz, jak zostać finalistą lub laureatem olimpiady matematycznej? Poznaj przeszkody i problemy w osiągnięciu sukcesu. Sprawdź arkusze, zadania i rozwiązania konkursów kuratoryjnych z matematyki przeprowadzonych we wszystkich województwach Polski.

Konkursy kuratoryjne z matematyki w polskich województwach
  1. Województwo Mazowieckie
  2. Województwo Śląskie

Jak zostać finalistą lub laureatem…

Od przeszło 10 lat jestem nauczycielem matematyki. Miałem przyjemność obserwować uczniów odnoszących duże sukcesy w konkursach kuratoryjnych z matematyki. Mam na myśli zarówno własnych uczniów, jak i uczniów moich kolegów i koleżanek.

Czasem mówię uczniom: Jeśli chcesz odnieść sukces i zostać laureatem, i nie obchodzi cię z jakiego przedmiotu to wybierz fizykę, chemię, geografię lub inny przedmiot, ponieważ jest znacznie mniej materiału do opanowania z tych przedmiotów, niż z matematyki.

Zauważ, że uczeń w konkretnym semestrze często ma cztery razy więcej godzin z matematyki, niż np. z fizyki. Oczywiście Matematyka jest Królową Nauk i bycie finalistą lub olimpijczykiem z tego przedmiotu jest najwyższym wyróżnieniem i otwiera drzwi do wielu renomowanych uczelni.

Przeprowadziłem wiele rozmów z uczniami, którzy zostali finalistami lub olimpijczykami z matematyki lub z innych przedmiotów. Chciałem znaleźć wspólny mianownik – wspólne cechy młodzieży odnoszącej sukces w tego typu konkursach.

Oto wnioski i spostrzeżenia płynące z tych rozmów:

  • Zdolności + systematyczna praca = olimpijczyk
  • Uczeń zdolny otrzymujący bez wysiłku 5 na sprawdzianie nie ma najmniejszych szans na sukces na konkursach przedmiotowych bez dużego wkładu pracy
  • Wrodzone zdolności i talenty odgrywają dość kluczową rolę
  • Uczniowie byli prowadzeni przez osoby dorosłe znające się na rzeczy. Mam na myśli nauczycieli uczących lub korepetycje dla zdolnych, często obserwowałem obie formy jednocześnie. Dość często wsparcie było także udzielane ze strony rodzica, który potrafił wesprzeć dziecko w nauce lub potrafił znaleźć osoby, które poprowadzą dziecko do sukcesu.
  • Olimpijczycy potrafią rezygnować. Poświęcając się jednej dziedzinie wiedzy automatycznie zaniedbujesz inne. Wiem, wielu olimpijczyków to osoby bardzo zdolne, często tylko z uczestnictwa na lekcji potrafią uzyskać oceny 4 lub 5. Mimo to obserwowałem obniżenie wyników z innych przedmiotów kosztem przygotowań do konkursów matematycznych. Słyszałem także taką sytuację z sąsiedniej szkoły, gdy uczeń został olimpijczykiem z matematyki, a na semestr otrzymał od pewnego niewyrozumiałego nauczyciela zagrożenie z danego przedmiotu. Uważam osobiście, że uczniowie powinni się doskonalić w wybranych dziedzinach.
  • Niektórzy olimpijczycy zwłaszcza języków obcych byli po prostu dwujęzyczni. Z powodów rodzinnych mieszkali w różnym wieku w różnych krajach i dzięki temu opanowali dwa języki, co było jednocześnie decydującym czynnikiem do osiągnięcia sukcesu.

Co uniemożliwia osiągniecie sukcesu w konkursach przedmiotowych

Mam nadzieję, że przeczytałeś podpunkty znajdujące się wyżej, czyli wspólne cechy olimpijczyków. Zaprzeczenia tych cech równają się zaprzepaszczeniu szansy na sukces dziecka z konkursów przedmiotowych.

Co przeszkadza w uzyskaniu sukcesu na konkursach przedmiotowych:

  • Brak zdolności z danego przedmiotu
  • Brak systematycznej pracy
  • Brak prowadzenia przez wykwalifikowanego nauczyciela
  • Brak wsparcia i mobilizacji do wysiłku ze strony rodzica. Czasem rodzic chce, aby dziecko ze wszystkich przedmiotów uzyskiwało najwyższe oceny i nie widzi potrzeby specjalizacji w wąskiej dziedzinie wiedzy.
  • Zniechęcenie ucznia, który w obliczu obowiązków wynikających z przygotowania się do obowiązujących przedmiotów rezygnuje z tego co jest nadobowiązkowe, czyli z zajęć dodatkowych przygotowujących do konkursu kuratoryjnego z matematyki.

Jako osoba na co dzień zajmująca się pracą z uczniami zdolnymi chciałbym ułatwić kształcenie i szlifowanie młodych talentów z matematyki. To właśnie zmobilizowało mnie do zbudowania matematycznej strony internetowej, której link – https://matfiz24.pl/ powinieneś przekazać teraz dla pięciu Twoich znajomych 🙂

Bądź na bieżąco z MatFiz24.pl