Konkurs kuratoryjny z matematyki 2015/16 – Śląskie – Etap szkolny
KONKURS PRZEDMIOTOWY Z MATEMATYKI, ETAP SZKOLNY
Informacje dla ucznia:
- Na stronie tytułowej arkusza w wyznaczonym miejscu wpisz swój kod ustalony przez komisję.
- Sprawdź, czy arkusz konkursowy zawiera 10 stron (zadania 1-14).
- Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
- Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem. Nie używaj korektora.
- Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem ⊗ i zaznacz inną odpowiedź znakiem „X”.
- W zadaniach typu PRAWDA/FAŁSZ oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz właściwą odpowiedź.
- Rozwiązania zadań otwartych zapisz czytelnie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
- Przygotowując odpowiedzi na pytania, możesz skorzystać z miejsc opatrzonych napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
- Podczas rozwiązywania zadań nie wolno Ci korzystać z kalkulatora.
- Czas pracy: 120 minut
Plik z zadaniami z konkursu kuratoryjnego – etap szkolny
Pobierz zadania matematyczne z konkursu tutaj.
Rozwiąż krzyżówkę. Hasło w zacieniowanych okienkach to imię hinduskiej matematyczki i jej ojca, także matematyka, żyjących w XII wieku. Hasło nie jest oceniane, ale zweryfikuje Twoje odpowiedzi.
- Dzielna w zapisie dzielenia w postaci ułamka.
- W trapezie prostokątnym jeden z tych boków jest jednocześnie wysokością.
- Czworokąt posiadający dwie pary boków równoległych.
- Liczba n w wyrażeniu an
- Litera alfabetu łacińskiego będąca symbolem objętości.
- Czworokąt, którego przekątne są prostopadłe i mają tę samą długość.
- Pierwsze w kolejności działanie do wykonania w wyrażeniu: \(4\cdot \sqrt{100}+0,21.\)
- Słownie liczba 0,1⋅1010
- Prosta, która ma tylko jeden punkt wspólny z okręgiem.
- Liczba odpowiadająca punktowi na osi liczbowej.
- Dział matematyki powstały w starożytności w związku z konkretnymi zadaniami praktycznymi dotyczącymi budownictwa i miernictwa.
- Jedna z dwunastu w sześcianie.
- Jedna z prostych wyznaczających środek okręgu opisanego na trójkącie.
- Przekątne tego czworokąta przecinają się pod kątem prostym w punkcie, który jest środkiem każdej z nich.
- 100 arów.
- Potrzebny jest wspólny w dodawaniu ułamków.
- Wynik dodawania.
- Figura płaska, której brzegiem jest łamana zamknięta.
- Wielościan, którego siatka składa się z sześciu kwadratów.
- Czworokąt, który ma co najmniej dwa boki równoległe.
- Miara statystyczna, która dla liczb 21, 25, 26, 27 wynosi 25,5.
W zadaniach od 2. do 10. oceń, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz właściwą odpowiedź.
Dane są liczby: \(a={{44}^{4}},\quad b={{\left( {{4}^{4}} \right)}^{4}},\quad c={{4}^{44}},\quad d={{4}^{{{4}^{4}}}}.\)
W pewnej szkole 128 uczniów uczy się gry na instrumentach muzycznych. Spośród nich 90 gra na fortepianie, 60 – na gitarze, a 50 – na skrzypcach. Każdy z uczniów gra na trzech instrumentach albo na jednym. Nie ma uczniów grających na dwóch instrumentach.
Oceń prawdziwość zdań.
Mapa obszaru o polu powierzchni 4,5 km2 ma wymiary 1m×0,5m .
W fabryce w ciągu 20 dni wyprodukowano 400 rowerów, realizując 25% zamówienia.
Liczba całkowita x spełnia warunek: \(\frac{2}{5}<\frac{x}{10}<\frac{4}{3}.\)
Kątem zewnętrznym wielokąta nazywamy kąt przyległy do kąta wewnętrznego. Kąt zewnętrzny pewnego wielokąta foremnego ma miarę równą 36°.
- Ucz się matematyki już od 25 zł. Instrukcja premium
- Uzyskaj dostęp do całej strony MatFiz24.pl
- Wesprzyj rozwój filmów matematycznych
W trójkącie ABC miara kąta CAB wynosi 90°, a miara kąta ABC wynosi 30°. Na boku AB zaznaczono punkt D, tak że |CD|=|DB|=10cm.
Dany jest sześcian, którego przekątna ma długość \(6\sqrt{2}cm.\)
Uzasadnij, że liczba a=92015+2015 jest podzielna przez 2.
Treść dostępna po opłaceniu abonamentu.Rowerzysta pokonał 2/9 zaplanowanej trasy. Następnie, po pokonaniu kolejnych 20 km, stosunek długości drogi, która została do pokonania, do długości całej trasy był równy 2:3. Oblicz długość zaplanowanej trasy.
Treść dostępna po opłaceniu abonamentu.Pole rombu ABCD, o wierzchołkach należących do osi prostokątnego układu współrzędnych jest równe 36 cm2. Długości przekątnych są liczbami całkowitymi, których różnica jest równa 1. Jakie współrzędne mogą mieć wierzchołki tego rombu? Podaj wszystkie możliwości i uzasadnij odpowiedź.
Treść dostępna po opłaceniu abonamentu.Dany jest trapez o podstawach a i b, gdzie a > b. Kąty przy dłuższej podstawie mają miary 30° i 45°. Wyznacz wysokość tego trapezu w zależności od a i b.
Treść dostępna po opłaceniu abonamentu.