Zmiana dostawcy energii elektrycznej – co należy wiedzieć?
Zmiana dostawcy energii elektrycznej – co należy wiedzieć?
Rachunek za prąd po raz kolejny wbił Cię w fotel? A może zobaczyłeś w telewizji reklamę konkurencyjnej firmy, która oferuje znacznie lepsze warunki niż twój obecny sprzedawca energii elektrycznej. Teraz zastanawiasz się pewnie, czy zmiana dostawcy prądu jest w ogóle możliwa, a jeśli tak, czy poradzisz sobie z wszystkimi formalnościami. W tym artykule postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i wskazać najprostszy i zupełnie bezkosztowy sposób na przejście do innego sprzedawcy energii. Taki zabieg może się w krótkim czasie zwrócić w postaci realnych oszczędności, gdyż ostateczna cena prądu (czyli stawka za kWh oraz dodatkowe opłaty) może się różnić nawet o kilkaset złotych w skali roku, w zależności od wybranej firmy, taryfy i ewentualnych pakietów.
Zacznijmy od podstaw. Jak już wspomnieliśmy, dzięki zmianie dostawcy prądu można zaoszczędzić sporo pieniędzy. W Polsce działa kilkanaście firm, które zajmują się sprzedażą energii elektrycznej. Należy jednak pamiętać, że w tym przypadku działają one w charakterze pośredników między odbiorcą prądu, a jego wytwórcą. Wybrany przez nas sprzedawca nie musi posiadać nawet własnej sieci dystrybucyjnej, czyli linii energetycznej. Rozlicza on jedynie klienta z zużytej energii. Dzięki temu dostawców możemy swobodnie zmieniać, wybierając tych, których oferta w danym momencie najbardziej nam odpowiada. Niemożliwa jest natomiast zmiana operatora prądu.
Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD), bo tak właściwie należy mówić o tym podmiocie, to przedsiębiorstwo, które zarządza linią energetyczną na danym terenie i które jest właściwym dostarczycielem prądu dla wszystkich odbiorców w tym obszarze. Na terenie kraju większość firm i gospodarstw domowych obsługiwana jest przez 5 największych spółek i są to:
- Enea (południowo-zachodnia część kraju),
- Energa (Polska północna i środkowa),
- Innogy (Warszawa i okolice),
- PGE (wschód),
- Tauron (południowy- zachód).
Zmiana dostawcy prądu – od czego zacząć?
Zanim podejmiemy decyzję o zmianie sprzedawcy energii elektrycznej, należy sprawdzić dwie istotne informacje. Po pierwsze zajrzeć trzeba do obecnie obowiązującej umowy i upewnić się, że może ona być zakończona w dowolnym terminie. W przeciwnym razie jej wypowiedzenie zakończy się nałożeniem kary umownej, a w tej sytuacji cała operacja z pewnością się nam nie opłaci.
Drugą ważną kwestią jest sprawdzenie, jaki dostawca prądu, działający na naszym terenie oferuje obecnie najbardziej odpowiadające nam warunki. Nie koniecznie musi to oznaczać najniższą cenę. Sprzedawcy energii prześcigają się w coraz to lepszych ofertach, aby przyciągnąć jak największą ilość klientów. Może się więc okazać, że zainteresuje nas pakiet usług, w którym oprócz energii elektrycznej będziemy mieli do dyspozycji również rozliczenie gazu, darmowe usługi fachowca, ubezpieczenie medyczne lub abonament telefoniczny. Oferty najłatwiej przejrzeć jest w którejś z popularnych internetowych porównywarek cen prądu na przykład Submatiq.
Jak zmienić dostawcę prądu? Najprostszy sposób
Klienci często obawiają się skomplikowanych formalności i utraty ciągłości dostaw energii elektrycznej podczas zmiany jej sprzedawcy. Są to obawy zupełnie nieuzasadnione. Proces ten nie jest szczególnie skomplikowany, a jeśli dodatkowo skorzystamy z pomocy firmy, do której chcemy przenieść swoje rachunki za prąd, cała procedura ograniczy się jedynie do podpisania umowy i przekazania wybranemu przedsiębiorstwu odpowiedniego pełnomocnictwa do reprezentowania nas w procesie zmiany sprzedawcy. Dzięki temu ominą nas takie kroki jak:
- wypowiedzenie umowy dotychczasowemu dostawcy energii,
- złożenie wniosku do OSD, powiadamiającego o zmianie sprzedawcy,
- zawarcie umowy z OSD o świadczenie usługi dystrybucji,
- odczyt licznika do rozliczenia końcowego z dotychczasowym sprzedawcą.
Tym co nas nie ominie, jest ewentualne dostosowanie licznika, jeżeli będzie ono konieczne. Na szczęście nad wszystkim czuwać będzie OSD, który w większości wypadków ( gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa usługowe i drobny przemysł) pokryje również koszt wymiany urządzenia.
Zmiana dostawcy energii elektrycznej – jak wygląda postępowanie?
Jeśli formalności wymienione w poprzednim akapicie nas nie zniechęcają, możemy również cały proces przeprowadzić samemu. W tym celu zwrócić należy uwagę przede wszystkim na:
- zawarcie nowej umowy w tym samym dniu, w którym nastąpiło wypowiedzenie dotychczas obowiązującej (w przeciwnym razie nie będzie zapewniona ciągłość dostaw);
- zawarcie umowy z OSD o świadczeniu usług dystrybucji (tylko, jeśli jest to nasza pierwsza zmiana sprzedawcy);
- złożenie wniosku do OSD, który pobrać możemy ze strony operatora właściwego dla naszego rejonu (jego weryfikacja trwa do 5 dni roboczych; w rzadkich przypadkach może on zostać odrzucony, najczęściej z powodu błędów formalnych w nim zawartych).
Awaria prądu, a sprzedawca inny niż OSD
Często powtarzanym mitem na temat zmiany sprzedawcy prądu jest również informacja, jakoby miało to powodować problemy z obsługą w razie ewentualnej awarii. Należy pamiętać, że firma, z którą podpisujemy umowę o sprzedaż prądu, jest jedynie pośrednikiem. Za dystrybucję nadal odpowiadać będzie Operator Systemu Dystrybucyjnego właściwy dla naszego rejonu. To do jego obowiązków należą takie kwestie jak naprawa i konserwacja linii energetycznych, czy doprowadzanie sieci do nowych budynków. Jeśli więc zadzwonimy po pomoc do pogotowia energetycznego, na miejscu zjawią się pracownicy firmy, która jest OSD na danym terenie, a nie naszego sprzedawcy. Jak już wspomnieliśmy, zmiana operatora energii nie jest możliwa.
Zmiana dostawcy prądu, a ulgi rządowe
Wybór innego sprzedawcy prądu nie ma również wpływu na ewentualne ulgi od państwa za energię elektryczną, w tym na słynną rekompensatę dla mikro- i małych przedsiębiorstw. Oświadczenie odbiorcy końcowego energii elektrycznej Innogy będzie więc wyglądało dokładnie tak samo, jak na przykład oświadczenie odbiorcy końcowego energii elektrycznej Enea, a także każdego innego dostawcy. Nie musimy się więc obawiać dodatkowych formalności czy wykluczeń z ulg i rekompensat. Nawet jeśli korzystamy z usług mniejszych firm, jak PPE, Fortum, czy choćby wymieniona Innogy, oświadczenie odbiorcy końcowego energii, które dotąd potrzebne było do otrzymania rekompensaty, znajdziemy w na stronie naszego sprzedawcy lub ewentualnie u konkurencji.