Jak zainteresować dziecko programowaniem? -

Jak zainteresować dziecko programowaniem?

Od wielu lat profesja programisty postrzegana jest jako zawód przyszłości. Rozwój Internetu pomaga czynić jego naukę prostszą. To dlatego wielu rodziców próbuje zachęcić swoje dzieci do programowania. Kiedy jest dobry moment, aby wprowadzić dziecko świat kodów?

Zaczyna się od zabawy

Już kilkuletnie dzieci dobrze radzą sobie z obsługą smartfona, a zanim zaczną uczęszczać do szkoły, często potrafią korzystać z komputera. Na początek przygody z kodowaniem warto jednak odłożyć elektronikę i po prostu pobawić się z dzieckiem. Można np. szyfrować – zastąpić znany ciąg znaków innym stosując określone zasady, lub bawiąc się na własnoręcznie zrobionej planszy w nawigacje ulubionym bohaterem, używając określonych komend, np. skręć w prawo, przeskocz trzy pola w lewo. 

Po zabawach offline można wprowadzać już pięciolatka w świat programowania, wykorzystując rozmaite gry i aplikacje. Wiele z nich, np. Code.org, Scratch czy Blockly, jest dostępnych bezpłatnie. Innym sposobem jest zapisanie dziecka na kurs programowania. Oczywiście każda z wybranych form, czy to łamigłówka, czy zagadka, powinna być dostosowana do wieku i umiejętności dziecka. W przeciwnym razie, zamiast sprawiać radość i satysfakcję, będzie dziecko męczyć.

Dzisiejsza szkoła może pomóc w rozwijaniu zainteresowań w tym kierunku. Edukacja wczesnoszkolna przewiduje jednoczesne rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i wykształcanie umiejętności, które przydadzą się na późniejszym etapie nauki. Przykładowy podręcznik – „Kalejdoskop ucznia. Informatyka. Klasa 3” – został napisany w taki sposób, aby dziecko mogło:

  • nauczyć się wyszukiwania informacji, a także ich selekcjonowania i przetwarzania,
  • poznać różne narzędzia – w tym krzywe i kształty 3D,
  • zapoznać się z edytorem tekstu i tworzeniem prezentacji multimedialnych.

Jak to działa – od podstaw do pierwszego języka programowania

Wspieranie zdolności manualnych, przystępny przekaz treści programowych (rebusy, obrazki) mają miejsce praktycznie na każdym etapie edukacji. Seria  „Jak to działa?”, wyjaśni jak zbudować samodzielne dany przedmiot lub materiał pomocniczy.  W klasach 4–6 dzieci na lekcjach techniki poznają  zagadnienia m.in. z zakresu elektroniki. To dobry moment, aby dowiedzieć się np. z jakich elementów jest zbudowany komputer i jak powstały języki programowania. Aby zachęcić dzieci do dalszej nauki, nauczyciele często korzystają z wizualnych języków programowania, np. Blockly. Uczniowie tworzą też proste aplikacje: widzą efekty swojej pracy, a to motywuje do dalszego działania. 

Rozpoczynając szkołę ponadpodstawową, dziecko jest dobrze przygotowane do nauki różnych języków programowania. Stąd „Informatyka Europejczyka” przewiduje m.in. opanowanie Pythona.

Mimo że zarówno w podstawówce, jak i szkole ponadpodstawowej dzieci uczęszczają na zajęcia z informatyki, to elementy programowania można wykorzystać także podczas nauki innych przedmiotów. Przykład? Precyzja, jaką trzeba się wykazać, programując, może okazać się  przydatna podczas pisania wypracowań z języka polskiego czy angielskiego.

Programowanie już dla przedszkolaka 

Zaszczepienie w dziecku pasji do nowoczesnych technologii to nie tylko sposób, aby w przyszłości być może zainteresowało się tym kierunkiem zawodowym. Umiejętności zdobyte w czasie nauki programowania przydadzą się dziecku nawet wówczas, gdy w przyszłości zmienią się jego zainteresowania. Korzyści są przecież również nieocenione dla wspomagania ogólnego rozwoju. Mając kontakt z kodowaniem, najmłodsi mogą: 

  • rozwijać umiejętność logicznego myślenia – definiują problem, a następnie poszukują jego rozwiązania,
  • uczyć się koncentracji – znalezienie właściwego algorytmu wymaga skoncentrowania się na problemie i rozważenia różnych opcji,
  • pobudzać kreatywność – aby rozwiązać problem, czasem trzeba wykazać się nieszablonowym podejściem,
  • obserwować, jakie konsekwencje mają podejmowane przez nich działania – nieprzemyślane kroki mogą przynieść rezultaty odwrotne od zamierzonych,
  • odnaleźć się w świecie technologii – aktualnie nowoczesna technologia jest obecna niemal wszędzie.

Szybko postępująca cyfryzacja powoduje, że już dziś zdolność poruszania się w cyfrowym środowisku jest niezwykle istotna dla wielu pracodawców. Nauka programowania od pierwszych lat edukacji pozwala dobrze przygotować dziecko do życia pośród algorytmów i zaawansowanych technologii.