Podręczniki – jak z nich korzystać, by wiedzieć więcej?
Nauka zdalna ma swoich przeciwników i wielbicieli. Jak zmotywować uczniów do nauki? Jak rodzice mogą wyposażyć dziecko, by mogło rozwijać się mimo braku kontaktu ze szkołą stacjonarną?
Nauka zdalna – wyzwanie czy wygoda?
Od kilkunastu, a może i kilkudziesięciu miesięcy, uczniowie szkół podstawowych oraz średnich co jakiś czas „lądują” na zdalnym nauczaniu. O wadach i zaletach mówią zarówno nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice.
Nauka zdalna wymaga odpowiedniego wyposażenia. W domu powinien znajdować się komputer oraz dostęp do Internetu. Jak pokazuje doświadczenie, istotna jest jakość łącza, częstokroć konferencje wideo, w jakich odbywa się nauka zdalna, są niezwykle wymagające względem sprzętu.
Wideokonferencje to najpopularniejsze sposób przekazywania nauki w sposób zdalny. Namiastka kontaktu nauczyciela z całą klasą pozwala na zachowanie choć elementów typowej lekcji. Zauważalna jest aktywność (bądź jej brak) ze strony uczniów, a nauczyciel może w sposób nowatorski przekazać uczniom wiedzę i wykorzystać najnowszą technologię. Jednego, czego nie można odmówić nauczaniu zdalnemu to świeże podejście do aplikacji, narzędzi internetowych, które pozwalają nauczycielom przekazać wiadomości w sposób najbardziej przystępny współczesnym uczniom – cyfrowy, atrakcyjny wizualnie, interaktywny.
E-lekcje są z pewnością także wyzwaniem dla nauczyciela, który musi skupić uwagę uczniów zza szklanego ekranu, wyzwolić w nich systematyczność w nauce i pomóc w koncentracji. Zachowanie balansu między żmudną lekcją a przesyconą bodźcami i naszpikowaną atrakcjami jest niezwykle trudne i staje się wyzwaniem dla nauczyciela, który zna swoich uczniów najlepiej. Dlatego każda lekcja powinna być skrojona na miarę potrzeb danej klasy.
Jak wzbudzić kreatywność, poszerzyć horyzonty ucznia?
Ponadto uczniowie korzystają z przyborów i pomocy, które są wykorzystywane podczas nauki stacjonarnej, w szkole. Są to zeszyty, podręczniki, zeszyty ćwiczeń, atlasy, słowniki, lektury, tabele itp. Uczniowie, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę we własnym zakresie bądź przygotowują się do olimpiad przedmiotowych, konkursów, mistrzostw wszelkiego rodzaju mogą poszerzać swoją wiedzę konfrontując ją z programem i treściami przedstawionymi w podręcznikach innych wydawnictw niż te, z których korzystają na co dzień. Warto poznać kilka różnych spojrzeń na dane zagadnienie, poznać nowe zadania, sposoby tłumaczenia danych zjawisk i tematów. Korzystanie z podręczników szkolnych, które dla wielu kojarzą się wyłącznie ze żmudnym realizowaniem tematu po temacie według schematu autorów podręcznika, może być naprawdę doskonałym sposobem na realizowanie swoich pasji, do poszerzania horyzontów, odkrywania nowych spojrzeń.
A co z uczniami z klas 1-3, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z nauką? Czy w ich edukacji większy wybór podręczników ma rację bytu? Oczywiście! Młodsze dzieci, uczniowie klas 1-3, mogą w sposób niezwykle nowatorski uczyć się języków obcych korzystając na co dzień z książek i podręczników nieznanych im z lekcji szkolnych. Szereg nowatorskich podejść do nauki języka jest obecny w nowych wydawnictwach, z których nieczęsto szkoły korzystają. Warto zaopatrzyć dziecko choćby z zeszyt ćwiczeń, bądź rozmówki w języku obcym, by poszerzyć jego słownictwo. Podręczniki szkolne są obecnie dostępne w niezwykle atrakcyjnych cenach, w równowartości dobrej kawy na mieście czy obiadu w restauracji.