Jak jest z pracą po matematyce - zarobki matematyka na różnych stanowiskach

Jak jest z pracą po matematyce – zarobki matematyka na różnych stanowiskach i sposoby na ich zwiększenie

praca po matematyce

W tym artykule pokażemy jaką można mieć pracę po matematyce, ile zarabia matematyk na poszczególnych stanowiskach oraz co może zrobić, aby zwiększyć swoje dochody. Jak w przypadku większości zawodów matematyk zarobki może mieć na różnym poziomie, bo zależy to od stanowiska, które zajmuje. Okazuje się, że nie każdy matematyk jest zadowolony ze swojej pensji. Większość z nich uważa, że praca po matematyce powinna być lepiej opłacana.

Praca po matematyce – ile zarabia matematyk na poszczególnych stanowiskach?

Na poniższym wykresie znajdują się dane (z 2018 roku) przedstawiające wybrane stanowiska na jakich matematyk może zostać zatrudniony oraz ile może na nich zarabiać.

praca po matematyce

Z wykresu dowiadujemy się m.in. jakie są zarobki statystyka oraz ile zarabia nauczyciel matematyki. Ponadto poznajemy dane mówiące ile zarabia matematyk jako: specjalista ds. finansów i controllingu, analityk bankowy, analityk sprzedaży, analityk rynku oraz analityk finansowy. Pracę po matematyce można znaleźć m.in. w doradztwie, finansach, bankowości i audycie. W branżach tych matematyk zarobki może mieć na przyzwoitym poziomie.

Nieco gorzej wynagrodzenia prezentują się w statystyce i edukacji. W szkolnictwie istotnym czynnikiem wpływającym na to ile zarabia nauczyciel matematyki jest staż pracy. Po reformie w edukacji w 2018 roku, czas osiągnięcia najwyższego stopnia awansu zawodowego nauczyciela – nauczyciel dyplomowany – został wydłużony z 10 do 15 lat. Oznacza to, że w edukacji matematyk zarobki powyżej 3 000 złotych netto będzie mógł osiągnąć dopiero po kilkunastu latach pracy.

Co wpływa na to ile zarabia matematyk?

Według portalu wynagrodzenia.pl na wysokość wynagrodzenia matematyka mają wpływ następujące czynniki:
  • wielkość firmy, która zatrudnia pracownika,
  • wykształcenie – czy matematyk jest absolwentem studiów magisterskich czy doktoranckich,
  • region zatrudnienia – czy pracuje się w mieście, czy na wsi,
  • staż pracy – osiągnięcie najwyższych stanowisk, a co za tym idzie większego wynagrodzenia uzależnione jest od przepracowanych lat,
  • kapitał firmy – czy przedsiębiorstwo stać na podwyżki.

Co zrobić, aby matematyk zarobki mógł zwiększyć?

Matematyk zarobki może mieć wyższe dzięki znalezieniu lepiej opłacanej pracy na innym stanowisku. Inną możliwością jest dążenie do bycia awansowanym w swojej dotychczasowej pracy. Sensownym rozwiązaniem może być rozpoczęcie pracy w innej branży. Jedną z niewielu branż, która od początku pozwala na otrzymywanie wysokiego wynagrodzenia jest branża IT. Rozpoczynający karierę programista może liczyć na pensję wynoszącą 4 000 – 5 000 zł brutto. Ścieżka awansu zawodowego programisty jest bardzo krótka, dzięki czemu w ciągu pięciu lat (intensywnej nauki) jest w stanie osiągnąć stanowisko Senior Developera i zarobki rzędu 9 000 zł brutto. Na rynku pracy istnieje spore zapotrzebowanie na programistów. Potwierdzają, to skierowane do nich liczne oferty pracy. Sytuacja ta zachęca matematyków do rozpoczęcia nauki programowania w ramach Projektu “Przyszły Programista”.

Na poniższym wykresie pokazujemy Ile zarabia matematyk w porównaniu z programistami na różnych stanowiskach. Uwagę zwraca to ile zarabia nauczyciel matematyki oraz statystyk w stosunku do programistów. Nauczyciel matematyki często stara się zwiększyć swoje zarobki pracując dodatkowo jako korepetytor. Szansą na uzyskanie dodatkowego wynagrodzenia mogłaby być też dla niego praca jako programista freelancer. Matematyk w czasie wolnym od obowiązków szkolnych mógłby brać udział w realizacji projektów programistycznych.

ile zarabia nauczyciel matematyki

Matematycy zgłaszający się do Projektu “Przyszły Programista” podają również wiele innych powodów, dla których postanowili zostać programistami:

Poczucie ogromnej satysfakcji z wykonywanej pracy – jednym z elementów, który daje programistom ogromnego „kopa” motywacyjnego do dalszej pracy jest widok zadowolonych użytkowników ich aplikacji mobilnych, stron internetowych lub programów komputerowych. Motywacja jest tym większa im więcej osób korzysta z danego programu. Praca programisty jest pracą twórczą, której owocem jest konkretne dzieło, które może wnieść wiele dobrego do życia innych osób. Twórcy takich aplikacji jak: jakdojade.pl (aplikacja, która pomoga poruszać się komunikacją miejską po większych miastach Polski), moBilet (aplikacja pozwalająca na zakup biletów komunikacji miejskiej i opłacenia miejsca parkingowego), myTaxi (aplikacja do błyskawicznego zamawiania taksówek bez udziału telefonistki), ifiszki (aplikacja przyśpieszająca naukę słówek języków obcych), Nozbe (polska aplikacja do zarządzania czasem i projektami) wnoszą ogromną wartość do życia innych ludzi i pozwalają czerpać sporą satysfakcję i korzyści finansowe ich twórcom. Wielu matematyków aplikujących do Projektu „Przyszły Programista”, ma pomysły na własne aplikacje i strony internetowe, które chcieliby urzeczywistnić.

Matematyka w programowaniu – dodatkowym czynnikiem, który zachęca matematyków do rozpoczęcia nauki programowania jest to, że matematyka jest wykorzystywana w programowaniu. Podczas tworzenia zaawansowanego oprogramowania (np. sztuczna inteligencja, silniki fizyczne w grach komputerowych, programy typu big data, programy księgowe i statystyczne, programy graficzne) wymagana jest znajomości matematyki na wysokim poziomie.

Perspektywa wysokich zarobków – osoby po matematyce zdają sobie sprawę, że w branży IT będą mieli możliwość otrzymywania znacznie wyższego wynagrodzenia niż, to na jakie mogą liczyć w swojej dotychczasowej pracy.

Wyzwania – podczas tworzenia programów istnieje konieczność wykonywania konkretnych zadań wymagających intensywnej pracy umysłowej, dzięki czemu ćwiczy się swój umysł. Dodatkowo czynnikiem zwiększającym radość z pracy jest poczucie ogromnej satysfakcji, kiedy wymyślimy algorytm rozwiązujący złożony problem.

Możliwość pracy zdalnej – części matematyków podoba się perspektywa pracy w domu, ponieważ dzięki niej nie ma konieczności przeprowadzki ze względu na miejsce pracy, które może być daleko od domu. Mówią, że praca zdalna umożliwia im poświęcenie większej ilości czasu dla rodziny, gdyż nie muszą marnować go na dojazdy.

Elastyczne godziny pracy – matematycy zaznaczają, że samodzielne organizowanie czasu pracy przez programistę jest dużym plusem. Według nich jest, to dobra alternatywa wobec sztywnych, odgórnie ustalonych godzin pracy w biurze. Dzień pracy programisty może być zorganizowany zupełnie inaczej. Software House’y funkcjonują najczęściej w ten sposób, że są otwarte od 7 do 18 i w tym czasie programista może przyjść i pracować 8 godzin lub mniej jeśli nie zatrudni się na pełen etat.

Chęć zmiany pracy – niektóre osoby po matematyce mówią wprost, że uczą się programowania, aby zmienić swoją pracę, która z różnych powodów nie daje im satysfakcji.

Zapotrzebowanie na programistów – na rynku pracy ciągle pojawiają się nowe oferty skierowane do programistów, a informatyzacja coraz większej liczby gałęzi gospodarki powoduje, że ilość pracy dla programistów stale wzrasta.

Chęć wykonywania spokojniejszej pracy – osoby po matematyce, które są introwertykami mówią, że chcą pracować w otoczeniu, które będzie bardziej pasować do ich typu osobowości. W pracy programisty podoba im się perspektywa braku konieczności stałej obsługi dużej liczby klientów. Natomiast matematycy pracujący w edukacji mogą znaleźć w tworzeniu programów odskocznię od pracy w szkole, która wymaga sporej dawki cierpliwości w stosunku do uczniów i ich rodziców.

“Doszlifowanie” języka angielskiego – niektórzy matematycy mówią, że nauka programowania jest również okazją do lepszego opanowania języka angielskiego, który jest językiem “ojczystym” wszystkich programistów.

Czy matematyk jest dobrym kandydatem na programistę?

Matematyka łączy się z informatyką i programowaniem. Początkowo jednym z działów matematyki była informatyka, która rozwinęła się na tyle, że stała się odrębną dyscypliną. Dziś na studiach informatycznych matematyka wykładana jest głównie na pierwszym roku. Natomiast matematycy uczą się różnych dyscyplin matematyki przez pięć lat. Gdy zatem matematyk pracujący jako programista będzie pracował nad tworzeniem zaawansowanego oprogramowania, do którego potrzebna jest specjalistyczna wiedza matematyczna, będzie mu łatwiej tworzyć program niż informatykowi, który matematykę miał tylko na pierwszym roku.

Generalnie matematyka programiście potrzebna jest na poziomie podstawowym. Jednak w przypadku pracy nad zaawansowanym oprogramowaniem, jak przy tworzeniu sztucznej inteligencji, silników fizycznych w grach komputerowych, programów graficznych, statystycznych i analitycznych konieczne jest sięganie do bardziej zaawansowanej matematyki. Przydaje się wówczas wiedza z analizy matematycznej, algebry, matematyki dyskretnej, statystyki i rachunku prawdopodobieństwa. Nasuwa się zatem wniosek, że zdobyta przez matematyków na uczelni wiedza przyda im się, gdy będą pracowali jako programiści. Przygotowanie merytoryczne matematyków oraz ich zdolność do analitycznego myślenia sprawiają, że są oni bardzo dobrymi kandydatami na programistów i to tych najlepszych i najlepiej opłacanych.

Projekt “Przyszły Programista” – jakie są opinie uczestników szkolenia?

Opinie uczestników szkolenia pokazują, że cenią oni sobie możliwość zdalnej nauki oraz, że uczenie się programowania jest możliwe przy wykonywaniu swojej dotychczasowej pracy. Jednym z absolwentów Projektu jest Patryk, inżynier mechaniki. Po ukończeniu szkolenia znalazł pracę jako frontend developer. W swojej pracy zajmuje się tworzeniem warstwy wizualnej aplikacji webowych dla banków. Na temat szkolenia powiedział m.in.:

“Przed rozpoczęciem udziału w szkoleniu wahałem się, ale niepotrzebnie. Bałem się, że nie pogodzę moich obowiązków wynikających z zawodowego uprawiania sportu z nauką programowania. Okazało się, że po wysiłku fizycznym z chęcią oddawałem się treningowi umysłowemu. Wybrałem to szkolenie, przede wszystkim dlatego, że jest ono prowadzone zdalnie i w indywidualnym tempie, a także pozwala na wybranie ścieżki, którą chce się podążać. Nie jest to nauka jednego języka. Zresztą, na początku swojej przygody z programowaniem ciężko jest określić, co tak naprawdę chcemy robić – gry, strony czy aplikacje mobilne. W tym wypadku nie trzeba było od razu podejmować decyzji i ukierunkowywać się z góry. To duży plus. Poleciłbym to szkolenie innym, ale tylko tym, którzy nie oczekują cudów bez angażowania się. Jeśli ktoś jest zdeterminowany i rozumie, że bycie programistą to ciągła nauka, na pewno wyniesie ze szkolenia wiele korzyści. (…)”

Opinie pozostałych uczestników Projektu „Przyszły Programista” oraz ich rady na temat efektywnej nauki programowania znajdują się na stronie: http://przyszlyprogramista.pl/opinie

Natomiast pełną wypowiedź Patryka, znajdziesz pod tym linkiem: https://lukasz-socha.pl/wywiady/przyszly-programista-opinia-absolwenta-projektu/

Satysfakcjonujących Wyzwań!
Artur Nowakowski wraz z zespołem Projektu “Przyszły Programista”