Jak znaleźć dobre korepetycje z matematyki i zapomnieć o problemach z Królową Nauk?

UZYSKAJ DOSTĘP DO CAŁEJ STRONY MATFIZ24.PL program do nauczania matematyki - MathRiders

Już sam fakt, że myślimy o korepetycjach z matematyki dla naszego dziecka jest znamienny. Nie ma chyba w polskiej szkole przedmiotu, którego uczniowie obawialiby się tak bardzo i to obawiali na zapas: zajęcia matematyczne – o czym młodsi uczniowie dowiadują się od starszych – są trudne i nudne. Królowa nauk służy więc w szkole za straszak, choć matematyka dla przedszkolaka to fascynująca zabawa i żadnemu z nich nie przyjdzie do głowy, żeby umiejętność liczenia zabawek, segregowania klocków czy uzupełniania sudoku nazwać nudą!

Królowa Matematyka to mistrzyni abstrakcyjnego myślenia oraz wrażliwa na piękno i symetrię dama. Matma dla dzieci to jej młodsza córka, która doskonale rozumie potrzeby najmłodszych: zwłaszcza zamiłowanie do nauki przez zabawę. 

Ale załóżmy, że starsi uczniowie mieli rację: szkolne lekcje matematyki są trudne i nudne. Aby nasze dziecko nie straciło całego zainteresowania tą fenomenalną nauką, warto poszukać dobrych korepetycji z matematyki. Dobrych czyli jakich? Czyli takich, które prowadzi osoba kochająca matematykę i rozumiejąca dzieci. Osoba, dla której uczenie matematyki to pasja i powołanie.

Osoba, która zajęcia matematyczne dla dzieci organizuje w taki sposób, że umie zdjąć zły czar z Królowej Nauk. Poszukując korepetycji, warto zwrócić uwagę na szkoły matematyczne – niezależne od publicznej oświaty centra nauczania, w których nawet najbardziej zniechęcone do „majcy” czy „matmy” dzieci odnajdą na nowo radość z patrzenia na świat przez matematyczne okulary.

Jaka jest edukacja matematyczna w polskich szkołach?

Nauka matematyki w szkołach odbywa się w oparciu o Podstawę Programową. Nauczyciel ma niewielkie pole manewru. Z góry narzuca mu się tematykę lekcji, zakres materiału oraz termin, w którym uczniowie – wszyscy, bez względu na indywidulane możliwości i predyspozycje – powinni być gotowi do stawienia czoła testom (gimnazjum, szkoła średnia).

Część uczniów, zniechęcona tym równaniem do średniej krajowej i nieoglądaniem się na potrzeby dzieci wymagających wsparcia czy nienadążających za nauczycielem, omawiającym kolejne zagadnienia, ucieka się do oszustw i przedstawia stosowne zaświadczenia o dyskalkulii. Szkoda, że z taką rezygnacją uciekają od Królowej nauk… Jeśli jednak matematyka dla dzieci a później matematyka dla młodzieży sprowadza się do mechanicznego wkuwania wzorów i nieustannego rozwiązywania zadań według klucza – trudno się temu dziwić.

Edukacja matematyczna w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Rzadkością są nauczyciele, dla których liczy się nie sam wynik zadania, a sposób rozumowania ucznia i droga, którą do tego wyniku doszedł. Często po prostu brakuje nauczycielowi czasu, by pochylić się nad każdym z uczniów we wciąż jeszcze zbyt licznych klasach i z każdym zamienić kilka słów, wskazać dobre pomysły warte rozwinięcia czy omówić błędy.

Matematyka sprowadza się w szkole do wykonywania dziesiątków podobnych do siebie zadań jedynie słusznymi metodami. Brakuje czasu na eksperymenty i przekonanie się o tym, że zabawna matematyka wchodzi do głowy szybciej, niż ta śmiertelnie poważna. Że matematyka to pewnie sposób postrzegania świata, a nie tylko rzędy cyfr i abstrakcyjnych dla dzieci symboli.

Skuteczna nauka matematyki dla dzieci i młodzieży

Aby nauka matematyki była skuteczna trzeba wyjść ze szkolnych ławek i pokazać dzieciom, że Królowa Nauk panuje nad naprawdę wieloma dziedzinami naszego życia. Edukacja matematyczna odbywać się może w sklepie, w banku, na placu zabaw, w pizzerii, na stacji benzynowej… Oczywiście udanie się w te miejsca z trzydziestoosobową szkolną klasą może okazać się niewykonalne, ale już mała grupa czy uczeń ze swym korepetytorem mają możliwość przenieść naukę matematyki zza biurka do prawdziwego świata.

Nauka matematyki dla dzieci musi bowiem uwzględniać naturalną ciekawość świata i dociekliwość – obu potrzeb nie da się zaspokoić mechanicznie uzupełniając zeszyty ćwiczeń. Matematyka dla najmłodszych nie może sprowadzać się do pokazywania dziecku rzędów cyfr i wymagania, żeby wykonywało na nich coraz bardziej skomplikowane operacje. Królowa Nauk nie życzyłaby sobie dworzan, którzy działają bezrefleksyjnie i sztampowo.

Ciekawe metody nauczania matematyki

Skuteczna nauka matematyki związana jest z koniecznością wybrania skutecznej metody nauczania. Nie można wybrać jej w ciemno, arbitralnie. Najpierw trzeba rozpoznać możliwości dziecka i ocenić jego gotowość do podejmowania nowych wyzwań. Metodyka nauczania matematyki serwowana słuchaczom studiów nauczycielskich jest tak samo bogata, jak metodyki innych przedmiotów – czemu więc w pracy szkolnej wykorzystują tylko metody podające?

Częściową odpowiedzią jest oczywiście organizacja pracy w tego rodzaju placówce, ale czy aktywizujące metody nauczania w matematyce nie przynosiłyby więcej efektów? Każdy dobry nauczyciel powinien sam wypracować sobie takie metody nauczania matematyki, które jemu dadzą satysfakcję i poczucie spełnienia, a dzieciom wrażenie, że uczą się najciekawszego przedmiotu na świecie.

Profesjonalne programy matematyczne

Nauka matematyki może się odbywać z wykorzystaniem komputera. Programy do nauki matematyki doskonale sprawdzają się podczas przyswajania tabliczki mnożenia, geometrii czy trudniejszych operacji algebraicznych. Strony matematyczne dla dzieci pojawiają się w Internecie jak grzyby po deszczu. Warto zrobić rozpoznanie: jeśli zawodzą metody tradycyjne, a dziecko nie wykazuje chęci podjęcia współpracy z korepetytorem, ciekawy program do nauki matematyki może okazać się ostatnią platformą porozumienia.

Nauka matematyki w przedszkolu przychodzi dzieciom łatwo, intuicyjnie. Młodsi uczniowie zaczynają się buntować, a starsi – stronić od matematyki. Profesjonalny korepetytor albo profesjonalny program matematyczny z MathRiders może zdziałać cuda.

Jak znaleźć dobre korepetycje z matematyki i zapomnieć o problemach z Królową Nauk?
5 (100%) 1 vote


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *